Увага!!! Щоранку о 9:00 Загальнонаціональна хвилина мовчання.

понеділок, 10 червня 2024 р.

Інклюзивне навчання в школі: чекліст для директора (ОНОВЛЕНО)

     Інклюзивне навчання є важливим кроком на шляху до створення справедливого та інклюзивного суспільства, де кожна дитина має рівні можливості для розвитку та самореалізації.

   Якісні інклюзивні освітні послуги у школі — результат грамотного менеджменту, інвестицій з боку засновника, а також роботи педагогів, участі у цьому процесі всіх учнів. 
   Директор школи має акумулювати й направити у правильне русло всі ресурси закладу та громади. І під ресурсами тут слід розуміти не лише фінансові, що дають змогу організувати інклюзивне середовище, але й часові, людські та всі інші, які можуть прямо або опосередковано впливати на те, чи школа буде готова до навчання дітей з особливими освітніми потребами, наскільки комфортно вони себе почуватимуть, чи матиме школа необхідні команду та обладнання для навчання тощо.
   Дізнайтесь докладно в посібнику для директорів «Інклюзивне навчання у школі»  https://is.gd/mfeIKO












Розробка індивідуальної програми розвитку (ІПР) є виключно командною роботою. 

Головними принципами команди є довіра і згуртованість. 

При правильній організації командної роботи всі взаємодії працюють 

як злагоджений механізм. Водночас сама по собі команда виникнути не 

може, для цього потрібен лідер – людина, яка зможе взяти на 

себе відповідальність за формування і організацію всіх взаємодій в колективі. 

Таким лідером у розробці ІПР є керівник закладу освіти.  

Запорука якості ІПР — детальне вивчення комплексної оцінки всіма членами 

команди супроводу та їхня активна участь у її розробці.  

Завдання керівника — проконтролювати, щоб ІПР була максимально зрозумілою 

і корисною.  

Вчителі, керівництво закладу, батьки повинні мати змогу легко й ефективно 

використовувати програму для забезпечення розвитку дитини і формування 

навчальних навичок. 

!!! Важливо пам’ятати! Двох однакових ІПР існувати не може. Організація 

індивідуалізованого підходу залежить від можливостей дитини, її унікальних 

особливостей, умов виховання та розвитку, зовнішнього середовища 

(інклюзивної культури оточення, політики закладу, специфіки інклюзивної 

практики та досвіду її реалізації). 

Вчитель і асистент вчителя — тандем, злагоджена спільна робота якого 

є запорукою успішного інклюзивного навчання дитини з ООП. 

Відтак — вчитель та асистент мають спільно готуватись до навчального 

заняття, добирати завдання, які допоможуть учневі/учениці опанувати тему, 

модифікувати та адаптувати за потреби завдання, тим самим забезпечивши 

рівні умови та однакову включеність у процес усіх учнів класу. 

Плануючи впровадження інклюзії у закладі освіти, керівнику важливо 

орієнтуватись у питаннях організації роботи асистента вчителя. 

✅ Додатково  

Посібник для директорів «Впроваджуємо інклюзію в закладі освіти»:   

https://sqe.gov.ua/.../Inclusion_zaklad_osvity_SQE-SURGe...

Команда психолого-педагогічного супроводу є важливою частиною 

якісного інклюзивного навчання у школі, адже саме вона розробляє 

індивідуальну програму розвитку дитини, створює умови для інтеграції дітей з 

особливими освітніми потребами в освітнє середовище закладу.

Керівник закладу або його/її заступник є безпосередніми учасниками команди 

супроводудитини з ООП та відповідають за її формування та організацію роботи.

Команда психолого-педагогічного супроводу відіграє важливу роль у забезпеченні 

успішного навчання та розвитку дітей.

✅ Додатково.

Поширеною помилкою є створення однієї такої команди на усю школу, коли у закладі 

навчається більше однієї дитини з ООП. Чому це помилка? До складу команди 

супроводу разом із вчителями, асистентом вчителя, практичним психологом, іншими 

працівниками школи та залученими фахівцями входять також батьки дитини. 

Таким чином, команда супроводу володіє конфіденційною інформацією про дитину, 

її особливості розвитку. Створення однієї команди супроводу для усіх дітей з ООП 

у школі, а отже, включення до неї усіх батьків, означає порушення права 

дитини на конфіденційність і поширення цієї інформації про кожну окрему дитину 

серед усіх батьків учнів з ООП.

Більше в посібнику для директорів «Впроваджуємо інклюзію в закладі освіти»

 https://sqe.gov.ua/.../Inclusion_zaklad_osvity_SQE-SURGe... 

Для організації інклюзивного навчання керівник закладу має знати, за яких умов до 

висновку ІРЦ необхідна повторна комплексна оцінка.

Комплексна оцінка – збір та інтерпретація інформації про особливості розвитку 

особи з метою визначення її особливих освітніх потреб та освітніх труднощів, 

розроблення рекомендацій щодо її індивідуальної освітньої траєкторії, модифікації 

чи адаптації освітньої програми (навчальних предметів), організації освітнього 

середовища, особливостей організації надання психолого-педагогічних, 

корекційно-розвиткових послуг.

Повторна комплексна оцінка може проводитися за всіма або окремими напрямами 

залежно від освітніх потреб особи з особливими освітніми потребами.

За результатами повторної комплексної оцінки складається висновок, який 

зберігається в АС «ІРЦ», що є основою для розроблення індивідуальної програми 

розвитку.

✅ Додатково.

Більше в посібнику для директорів «Впроваджуємо інклюзію в закладі освіти»

https://sqe.gov.ua/.../Inclusion_zaklad_osvity_SQE-SURGe...

Чітко затвердженого переліку обов’язкових документів, які повинен вести 

асистент вчителя, не визначено. Кожен заклад освіти складає та 

затверджує посадову інструкцію асистента вчителя згідно з чинними 

нормативними документами та потребами дітей. Посадова інструкція 

має містити вичерпний перелік посадових обов’язків та перелік документації, 

яку має вести асистент вчителя. В іншому випадку керівництво закладу 

не може вимагати відповідні документи від працівника. 

✅ Додатково.

Більше в посібнику для директорів «Впроваджуємо інклюзію в закладі освіти»

https://sqe.gov.ua/.../Inclusion_zaklad_osvity_SQE-SURGe... 

Інклюзивне освітнє середовище – сукупність умов, способів і засобів їх 

реалізації для спільного навчання, виховання та розвитку здобувачів освіти 

з урахуванням їхніх потреб та можливостей (Закон України «Про освіту»).

Коли у закладі з’являється інклюзивний клас — це ще не означає, 

що ця школа стає доступною для всіх. Поняття інклюзії набагато ширше 

і потребує серйозних зусиль всієї школи задля формування середовища, 

участі всіх учасників освітнього процесу, а головне — якісного менеджменту 

і планування. Безперечно, умовою створення інклюзивного середовища 

є учні, яким потрібна підтримка, готовність решти учнів підтримувати дітей 

з особливими освітніми потребами, а також підготовлений персонал і 

батьки та інші активні партнери-учасники процесу впровадження 

інклюзії в освіті. І не менш важливою умовою є наявність достатнього 

фінансування та доступної інформаційної, матеріально-технічної бази й 

інфраструктури.

Інклюзивна освіта – це не лише про учнів з особливими потребами. 

Це про те, щоб створити середовище, де всі учні можуть навчатися 

та розвиватися разом.

Більше в посібнику для директорів «Впроваджуємо інклюзію в закладі освіти»

 https://sqe.gov.ua/.../Inclusion_zaklad_osvity_SQE-SURGe... 

Джерело:Управління Державної служби якості освіти у Сумській області

Немає коментарів:

Дописати коментар

Увага!!! Щоранку о 9:00 Загальнонаціональна хвилина мовчання.